Hamarosan esedékes: a beszámolókészítés

Home / blog / Hamarosan esedékes: a beszámolókészítés

Habár a könyvelés számára többé-kevésbé rutinfeladatnak mondható, mégsem vehetjük félvállról a (legtöbb vállalat esetében) május végén esedékessé váló beszámolókészítést. Rögtön kitérünk arra is, hogy miért, ám előbb nézzük meg, pontosan mit is takar a fogalom:

 

A 2000. évi C. törvény, azaz a Számviteli törvény kimondja, hogy „A gazdálkodó működéséről, vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről az üzleti év könyveinek zárását követően […] beszámolót köteles – magyar nyelven – készíteni”, mely „beszámolónak megbízható és valós összképet kell adnia a gazdálkodó vagyonáról, annak összetételéről (eszközeiről és forrásairól), pénzügyi helyzetéről és tevékenysége eredményéről”.

 

A szabályozás szerint a beszámolók négy formáját különböztetjük meg:

  • éves beszámoló,
  • egyszerűsített éves beszámoló,
  • összevont (konszolidált) éves beszámoló, valamint
  • egyszerűsített beszámoló.

 

Hogy egy vállalatnak melyik beszámolóformát kell alkalmaznia, az függ az éves nettó árbevétel nagyságától, a mérleg főösszegétől, a foglalkoztatottak létszámától, illetve mindezek határértékeitől. Általánosságban (és a teljesség igénye nélkül) azonban elmondható, hogy

éves beszámolót a kettős könyvvitelre kötelezett cégeknek kell készíteniük;

egyszerűsített éves beszámolót azok a kettős könyvvitelt vezető vállalkozások alkalmazhatnak, melyeknél két egymást követő üzleti évben a mérlegfőösszeg nem haladja meg a 1,2 milliárd forintot és/vagy az éves nettó árbevétel nem haladja meg a 2,4 milliárd forintot és/vagy az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma nem haladja meg a 50 főt;

konszolidált éves beszámolót az anyavállalatok készítenek; míg

egyszerűsített beszámolóval az egyszeres könyvvitelt alkalmazó, egyéb szervezetnek minősülő vállalkozások élhetnek, melyek árbevétele két egymást követő üzleti évben nem haladja meg az 50 millió forintot, évenként.

Az éves beszámoló tartalmazza:

  • a mérleget,
  • az eredménykimutatást,
  • kiegészítő mellékletet (melyben minden egyéb információt fel kell tüntetni, amennyiben a mérleg és az eredménykimutatás önmagukban nem mutatják be kellőképp hitelesen a vállalat pénzügyi helyzetét),
  • üzleti jelentést (az egyszerűsített éves beszámolóban ettől el lehet tekinteni), valamint
  • taggyűlési határozatot a beszámoló elfogadásáról.

Mindezekből tehát jól látszik, hogy az éves beszámolót nemcsak a törvényi kötelezettség miatt kell elkészíteni (amennyiben kétszeri felszólítás után sem adja le beszámolóját a gazdálkodó szervezet, úgy az adóhatóság törli a cég adószámát). Egyszerűen olyan összetett pénzügyi, üzleti információk birtokába juthat a vállalatvezetés a beszámoló által, melyek segítségével

  • lehetőség nyílik a historikus pénzügyi teljesítmény vizsgálatára, átfogó értékelésére,
  • a terv-tény eltérések vizsgálatára,
  • az aktuális pénzügyi helyzet értékelésére (akár mutatószám szinten), továbbá
  • alapot adnak a jövőbeni tervek/célok kijelöléséhez, ezen felül
  • nagymértékben befolyásolja – egyebek mellett – a vállalat hitelképességét is.

HATÁRIDŐK

Habár a 2020. évben a járványhelyzetre való tekintettel a kormány hónapokkal kitolta a teljesítés idejét, 2021-ben már az eredeti határidőkkel kell számolnunk:

   – éves beszámoló – 2021. május 31.

   – konszolidált éves beszámoló – 2021. június 30.


 

Related Posts