Az 5 legfontosabb kérdés az üzleti ötleteddel kapcsolatban

Home / blog / Az 5 legfontosabb kérdés az üzleti ötleteddel kapcsolatban

Felemelő, ahogy gomba módjára növekednek körülöttünk az újabb és újabb innovatív vállalkozások – rengeteg ötlet, lelkes csapatok, előremutató gondolkodásmód…Ha te is elindulnál ezen az úton, de bizonytalan vagy abban, hogy az üzleti ötleted megállja-e a helyét, akkor az alábbi kérdések megválaszolásával kezd a kérdőjelek felszámolását. A válaszaid segítenek majd abban, hogy konkretizáld az elképzelésedet, és így világosan kommunikálni vagy prezentálni tudd például a potenciális partnereid, befektetőid – vagy a vásárlóid felé.

Óriási értéke van annak, ha ezeket a kérdéseket minél előbb tisztázzuk és ezeken keresztül a lehető legkorábban elkezdjük a koncepciónk kommunikálását, majd az üzleti ötlet validációját. Így tehát időt nyerhetünk és egy lépéssel közelebb kerülhetünk az üzleti terv megalkotásának előszobájában.

  1. Kik az ügyfeleid, vásárlóid, felhasználóid?

Jellemezd a potenciális vásárlóidat olyan pontosan, amennyire csak lehetséges. Sokan nagyon tág célcsoportot határoznak meg – azt mondják, azokra céloznak, akiknek mobiltelefonjuk van. Ez az állítás nem fog segíteni. Sem az üzleti tervezésben, sem a stratégiák felállításakor, sem végső soron az eladásaidnál.

Demográfia, élethelyzet, életmód, életszínvonal…ezek mind-mind lényeges tényezők lehetnek, amennyiben a B2C szektor érdekes a számodra.

Ha B2B szektorban dolgozol, akkor is a cél nagyon hasonló. Ennél a kérdésnél valószínű, hogy döntéseket kell hoznod azzal kapcsolatban, hogy milyen célcsoportra fókuszálsz. Például, ha egészségügyi segédeszközöket gyártasz tanácsos lehet eldönteni, hogy állami kórházakat, privát klinikákat vagy inkább nemzetközi viszonteladókat szeretnél megszólítani. Ugyanakkor minél inkább szűkítsd le a kérdést aszerint is, hogy a célzott piacon kik lesznek azok a vállalaton belüli szereplők, akik a számodra érdekesek lesznek. A döntéshozókhoz, tulajdonosokhoz kell eljuttatnod a termékedet, vagy az asszisztensek munkáját könnyítené meg – ezért bennük kell felkeltened az igényt?

  1. Mi az ügyfeleid kielégítetlen igénye vagy fájdalma?

Legtöbbször erre a kérdésre a legkönnyebb válaszolni, hiszen a vállalkozási ötletek sokszor éppen az alapítók élethelyzetéből adódó hiányosságra keresnek megoldást. Fontos azonban szembesíteni magatokat azzal, hogy a termék vagy szolgáltatás, amin dolgoztok egy cápatámadásnyi fájdalomra ad választ, vagy mindössze egy szúnyogcsípés kellemetlenségét fogja enyhíteni? Ez ugyanis a „kell” (must have) és a „jó, ha van” (nice to have) közötti óriási különbség. Az utóbbi esetben sem kell azonban meghátrálni, csak egészen más stratégiát kíván.

  1. Milyen megoldások állnak a rendelkezésükre jelenleg erre a fájdalomra?

Nos, erre a kérdésre azt válaszolni, hogy „semmilyen” a legöregebb hiba! Minden problémára talált megoldást a kultúra és az emberi fejlődés a különböző szakaszaiban. Vedd ezeket számba. Tényleg minden megoldást, ami a rendelkezésre áll a piacon.

Tegyük fel, hogy Te vagy az UBER. Ebben az esetben ne csak a taxitársaságokat sorold fel – hanem minden olyan lehetőséget, amivel az emberek eljuthatnak saját autó híján egyik helyről a másikba a városon belül.

  1. Mi a te pontos megoldásod erre az igényre?

Itt is a lényegretörő, minél pontosabb megfogalmazás a kulcs. Fontos meghatározni, hogy mi is lesz a vállalkozásod válasza a problémára. Ennek a legegyszerűbb módja az, ha egyetlen, félreérthetetlen mondatban összefoglajátok a célokat és a vállalatotok esszenciáját. Könnyű feladatnak hangzik, de a valóságban nem is olyan egyszerű.

Az így megszülető mondatot ezután futtassátok meg olyan emberek körében, akiknek korábban még nem beszéltetek az elképzelésetekről.

Ha mindenki elsőre megérti, és nem kérdezősködnek az alapvetésekkel kapcsolatban, akkor jó munkát végeztetek. Vigyázat, gyakori hiányosság, hogy nem szerepel benne az, hogy termék, szolgáltatás, vagy ezek kombinációja-e a munkátok, illetve, hogy digitális vagy offline platformon kell-e elképzelni a vállalkozásod tárgyát. Ezekre különösen ügyelj!

  1. Mivel az, amivel többet tudsz ajánlani, mint a meglévő megoldások?

Ha eddig a pontig eljutottál, akkor talán a szakmai fogalom sem riaszt vissza: mi az értékajánlatod?

A legelejétől kezdve legyen határozott és kész válaszod arra, hogy miért a te megoldásodat válassza a vásárló vagy a felhasználó a többi piaci szereplő helyett?

Listázd az összes előnyödet – végül tedd fel magadnak a kérdést az utolsó kérdést:

ezek alapján valóban meggyőző-e az ajánlatunk?

Ha szeretnéd megismerni a világlegjobb értékajánlatait, akkor kövesd a blogunkat, mert hamarosan összegyűjtjük őket!

Azt javasoljuk, hogy ezeket a sorvezető kérdéseket részletesen gondold át magadban, illetve, ha olyan szerencsés vagy, hogy már körül vesz egy csapat, akkor velük együtt szánj rá időt! Ha bármelyik pontján bizonytalanságot éreztek, vagy vitás helyzet alakul ki – az a legjobb! Ekkor beszélgessetek róla, amíg nem juttok közös nevezőre, vagy csatlakozzatok Üzleti tervezés Facebook csoportunkhoz, ahol jótanácsokat és ötleteket szerezhettek hasonló cipőben járó vállalkozóktól és szakértőktől is az adott problémáról. Ha pedig készen álltok, keressétek honlapunkon a letölthető üzleti terv mintát, és lépjetek a következő lépcsőfokra.

Related Posts