Hogyan készüljünk a második hullámra?

Home / blog / Hogyan készüljünk a második hullámra?

Az elmúlt napokban újra rekordokat döntött a koronavírus járvány, számolt be a WHO főigazgatója hétfői sajtótájékoztatóján. Habár még a tudósok sem tudják, hogy a mostani megbetegedések újabb hullámra engednek következtetni, vagy még az első szakasznál tart a járvány, de az biztos, hogy a vállalkozásoknak az eddigieknél is jobban oda kell figyelniük a környezeti változásokra és a saját működésükre.

A MyConcept szakértői összeállítottak egy akciótervet, amely segít abban, hogy a vállalkozások megerősödve jöjjenek ki a korlátozások és a válság okozta beszűkült piaci környezetből.

4 lépésből álló akcióterv:

  • Kríziscsoport visszaállítása
  • Likviditás biztosítása
  • Belső és külső érintettekkel folytatott kommunikáció
  • Stratégia felülvizsgálata, üzleti modell áthangolása

Kríziscsoport visszaállítása

A kríziscsoport feladata, hogy előkészítse azokat a lépéseket, amelyek ismeretében a vállalatvezetés képes lesz a megfelelő akcióterv kidolgozására és a vállalkozás belső, illetve külső érintettjeivel folytatott hatékony kommunikációra.

A megfelelően működő kríziscsoportnak naprakésznek kell lennie a vállalkozás politikai, jogi és gazdasági környezetével, és ismernie kell azok a korlátozásokat, amelyek negatívan érintik a vállalat működését, valamint azonosítani szükséges azokat a gazdaságvédelmi intézkedéseket, jogi enyhítéseket, amik elősegítik a megváltozott helyzetben való működést. A rendszeres meetingek, a kiadások és bevételek folyamatos monitorozása, a cash flow terv időszakos felülvizsgálata és ha kell átalakítása, a működés kritikus pontjainak azonosítása, valamint a stratégiai célok visszaellenőrzése mind a kríziscsoport feladatai közé tartoznak.

Likviditás biztosítása

Mint általában a válsághelyzetekben, egy lehetséges második hullám során is az a legfontosabb, hogy megfelelő mennyiségű likviditással rendelkezzen a vállalkozás, amely lehetőséget ad a munkavállalók bérének kifizetésére, a szállítói kötelezettségek kiegyenlítésére, a szükséges beruházások finanszírozására, illetve a megváltozott működés miatt felmerülő váratlan kiadásokra. Sok vállalkozás lazított a korábbi megszorító intézkedésein, ami a gazdaság élénkülésével indokolható is volt, de itt az idő, hogy újra készítsünk olyan forgatókönyveket, amelyek különböző mértékű megszorításokat tartalmaznak és amelyeket később azonnal életbe lehet léptetni.

Hosszútávú stratégia felülvizsgálata, üzleti modell áthangolása

A megváltozott piaci környezet új vállalati stratégia kialakítását, vagy az üzleti modell újrahangolását teheti indokolttá. A megfelelő információk birtokában felül kell vizsgálni a vállalat hosszútávú stratégiáját és ehhez kapcsolódóan módosítani kell a rövidtávú terveken. Kérdés továbbá, hogyan hat a megváltozott helyzet a vállalkozás életére és környezetére. Meg kell vizsgálni, melyek azok a fogyasztói igények, amelyek csökkeni fognak, és melyek azok, amelyek növekedni. Akkor lehet sikeres a válságstratégia, ha minél gyorsabban képes reagálni egy vállalat a megváltozott igényekre és megfelelő módon tudja kielégíteni azokat.

Belső és külső érintettekkel folytatott kommunikáció

A vállalkozások egyik legfontosabb értékteremtő szereplői a munkavállalók. Kiemelt jelentőséggel bír, hogy a vállalatvezetés milyen lépéseket tesz a dolgozók biztonsága érdekében. Bizalmi környezetben a negatív hatással bíró döntéseket sokkal könnyebben fogadják a kollégák. A bérek kollektív csökkentése, vagy fizetés nélküli szabadságok bevezetése továbbra is alkalmazható, ha az alkalmazottak tudják, hogy a vállalat vezetése számít rájuk és biztosítja a hosszú távú munkát, ezért rendkívül fontos a folyamatos és egyértelmű kommunikáció.

A belső érintettek mellett figyelmet kell fordítani a vállalkozás beszállítóira és vevőire. Minden vállalkozásnak biztosítania kell a működéséhez szükséges feltételeket. A beszállítók olyan vevőkkel fognak együttműködni, akik képesek ezt garantálni. Folyamatos kommunikációval, válságkezelési tervek kidolgozásával, szorosabb stratégiai partnerségek kialakításával kiépíthető a bizalom, ami által biztosítható a folyamatos ellátás beszűkült piaci környezetben is.

A vevőállomány bebiztosítása és a vevők bizalmának megtartása fontos lépés a koronavírus második hullámára való felkészülésben, hiszen a vevők hozzák létre a működéshez szükséges árbevételt. Három területen van teendő:

  • Követelések behajtása – A jelentős kintlévőségekkel rendelkező partnerektől érdemes minél előbb begyűjteni a követeléseket, mert egy válság kialakulásával ez a folyamat egyre nehezebb lesz.
  • Kulcsfontosságú vevők meghatározása – Azokra a vevőkre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni, melyek megléte elengedhetetlen az eredményes működés fenntartásához. Emiatt itt is kiemelten fontos a folyamatos kommunikáció és az akadálytalan ellátás biztosítása.
  • Új vevők becsatornázása – A megváltozott piaci igények sok új lehetőséget rejtenek. Megfelelő információkkal ezek a lehetőségek felismerhetők és kiaknázhatók. Új vevők becsatornázása és új üzletágak kiépítése azt eredményezheti, hogy a vállalkozás megerősödve, stabilan jön ki a koronavírus járvány okozta helyzetből.

A fenti lépések sokszor egyértelműnek tűnnek, de kivitelezésük koránt sem az. A statisztikák szerint a vállalkozások jelentős része úgy nyilatkozott az első hullám után, hogy későn tettek konkrét intézkedéseket a válság okozta veszteségek csökkentésére. Mindez megelőzhető alapos felkészüléssel és időben meghozott intézkedésekkel.

A MyConcept csapata segít abban, hogy az akadályok leküzdhetők legyenek. Megfelelő üzleti terv kidolgozásával, pénzügyi terv készítésével és annak rendszeres monitorozásával minden adott ahhoz, hogy a válság alatt is a legjobbat hozza ki a menedzsment a vállalkozásból.

Related Posts